Buitenland

Live blog: Zweden avontuur - de voorbereidingen

Het aftellen is begonnen. Over een dikke week gaat de reis naar Zweden weer beginnen. Dit jaar zal ik jullie via Roofvisnet live op de hoogte houden van onze bevindingen en vangsten. De eerste voorbereidingen zijn al gedaan, want onvoorbereid wil je zo’n reis niet maken. Net als vorig jaar gaan we weer 10 dagen naar Zweden om daar de schone Zweedse dames eens flink het leven zuur te maken.

Tekst en foto's Hugo Hegeman
Half januari ging de telefoon, mijn vismaat Lodewijk vroeg of ik dit jaar nog tijd had om naar Zweden te gaan. Hoewel ik normaal druk ben met studeren, was het de planning om tijdens mijn zelfstudieweek in plaats van te leren eens lekker vol te gaan vissen. Dan maar een deel van de zomervakantie opofferen voor een herkansing.

STRIJDPLAN De planning was vrij snel rond, van 24 april tot en met 4 mei zijn we weg. We reizen met de boot achter de auto en er zijn twee mogelijkheden om in Zweden te komen, via bootovertocht of via bruggen. De bootovertocht is ietsje prijziger, maar het voordeel is dat je lekker uitgeslapen in Zweden aankomt en halverwege de middag direct volle bak kan gaan vissen . Natuurlijk is het zelf rijden via de bruggen ook een prima optie, maar opgeteld ben je aan tolkosten ook al snel een €80,- armer, plus de extra benzine die je verrijdt (en een auto incl. boot rijdt geen 1 op 20 meer!).

VOORBEREIDINGEN Na deze planning hebben wij net zoals vorig jaar eerst een paar sessies gehouden op de randmeren. Even checken of alles naar behoren is. Na de eerste sessie bleek dat de accu’s toch niet helemaal 100% meer waren en deze zijn dus vervangen om te zorgen dat we daar in ieder geval zorgeloos dagen van soms zelfs 14 uur kunnen vissen. Ook het kunstaas, de hengels, en onderlijnen etc. werd even goed gecheckt, en waar nodig, onderhoud gepleegd.

KUNSTAAS Qua kunstaas dat mee gaat ben ik vrij simpel. Een stel jerkbaits die van ondiep tot wat dieper lopen, een stel shads, en een zooitje trolpluggen. Afgelopen jaar waren de bössel, busterjerk samen met een 18cm fox shad naar schatting verantwoordelijk voor zo’n 80% van mijn vangsten. Mede doordat ik er natuurlijk veel mee gevist heb, maar deze aasjes zijn echt onmisbaar in mijn opinie. De busterjerks zijn wat ondieper te vissen, en de bossels lopen net een tikje dieper waardoor er perfect mee langs een relatief ondiep taluud is te vissen. De shads gebruikte ik soms verticalend, op dagen dat we ze niet ondiep konden vinden, maar meestal werpend met een 15 grams loodkopje over de ondieptes van een 50cm. Echter verschilt het natuurlijk elke dag weer hoe je moet vissen, en het blijft zoeken naar de juiste manier!

ONVERGETELIJK Een onvergetelijke ervaring van vorig jaar was dat we op de laatste dag tot 22:00 hadden door gevist, echt tot het stikdonker. We vingen fantastisch en met 53 snoeken tot 110cm sloten we deze dag voldaan af. We voeren terug in het donker puur en alleen op de GPS inclusief waterkaarten van Navionics die echt onmisbaar zijn. Alles ging prima tot we halverwege het water opeens een naar geluid uit de motor hoorden komen.. pruttelpruttelprr… en geen gehoor meer! De benzine was op, en stom dat we waren hadden we geen extra tankje binnenboord voor zulke gevallen.

GELUK Uiteindelijk heeft het ons meer dan 2 uur gekost om naar de kant te komen met de elektromotor die ook bijna leeg was. Bij een huis aan het meer waar nog lampen branden, heb ik aangeklopt en een Zweed die zelf niet meer helemaal nuchter rook, wist ons te voorzien van 3 liter benzine waar we veilig de trailerhelling mee wisten te bereiken. Toen we half 4 ’s nachts aankwamen bij het huisje aten we nog even een flinke bak lasagne en namen we een goede borrel. Wat een ervaring! Maar ook echt een leerzaam momentje om nooit, maar dan ook nooit het risico te nemen om zonder benzine op het water te liggen! Achteraf zeer veel geluk gehad dat de wind niet was aangewakkerd, want anders wil ik niet weten hoe we het er vanaf gebracht hadden.

(VR)ETEN Even terugkomend op de voorbereidingen. Het huisje waar wij in verblijven is geboekt via een kennis die daar huisjes verhuurd, en zo kunnen wij voor een zeer voordelig tarief daar verblijven. Het eten slaan wij in Nederland nog in, zodat we ons daar niet bezig hoeven te houden met boodschappen. ’S Ochtends lekker eieren eten en voor tijdens het vissen hebben we ook van alles mee. Als je terug komt na een lange dag vissen, is het laatste waar je zin in hebt koken. En omdat de vrouwen thuis blijven doen we lekker simpel en halen we kant en klaar maaltijden zoals boerenkoolstamppot, lasagne, spaghetti etc.

Om de bijhorende reacties te bekijken heb je een account nodig.

Registreer of log in als je reeds een account hebt.