Buitenland

The young man and the sea

Slechts een paar uur slaap en alles doet pijn. Een boze vriendin die vraagt waar ik de hele nacht geweest ben. Toch kan ik een glimlach niet onderdrukken. Vannacht heb ik de vis van mijn leven gevangen.

TEKST EN FOTO'S JORIS COST BUDDE
Inmiddels een half jaar geleden zijn mijn vriendin en ik naar Manguzi verhuisd. Een klein plaatsje aan de kustlijn van Zuid-Afrika net onder de grens met Mozambique. Hier konden wij beiden als arts aan de slag in een lokaal ziekenhuisje. Het ziekenhuis werd mede gekozen op basis van de omgeving, zichtbaar op Google Maps. Zee, riviertjes en meren, allemaal binnen een half uur rijden maakten dit tot een aantrekkelijke vis- en werklocatie.

Hoewel Zuid-Afrika goed bekend is onder (Nederlandse) toeristen lijkt deze regio nog grotendeels onontdekt. Toeristen die het oosten van Zuid-Afrika bezoeken gaan meestal vanaf Durban via Swaziland naar het Krugerpark of Johannesburg. De kustlijn richting Mozambique wordt overgeslagen. Onterecht, want deze hele kustlijn is vrijwel geheel beschermd parkgebied en valt onder de UNESCO werelderfgoedlijst. Verlaten zandstranden afgesloten door rauwe natuur. Van wildparken met luipaarden en neushoorns in St. Lucia tot een prachtig merensysteem met hippo’s en krokodillen in Kosi Bay. Een walhalla voor de avontuurlijke sportvisser.

HAAIEN EN ROGGEN In Manguzi en omgeving is de kustlijn enkel met een 4x4 aangedreven auto toegankelijk. Voor elke baai moet je eerst een vergunning kopen en dagelijks worden er slechts een klein aantal verstrekt. Dit zorgt ervoor dat je meestal alleen bent op het strand. Zo ook gisteren. Na mijn 36-uurs dienst heb ik vrijdag de middag vrij gekregen. Ik heb afgesproken met Willis, vismaat en eigenaar van een bushlodge vlak bij het strand. We rijden vanaf zijn lodge 30 minuten door de bush over een zandweg voor we uitkomen bij Rocktail Beach. Het strand is verlaten en het is laagtij. Om 8 uur ’s avonds zal het hoogtij en net een uur donker zijn. Dat maakt het de ideale avond om iets groots te vangen. Ongeveer dertig tot zestig meter de zee in loopt een wat diepere geul. Haaien, roggen en kingfish gebruiken deze geul om te jagen bij opkomend tij.

STALEN ONDERLIJN EEN MUST We besluiten, nu het nog laag tij is, eerst onze strandhengels uit te zetten. Ik gebruik een Fin-Nor HMG 6-1 als ‘surf-rod’ met een Daiwa Sealine SL50SHK als reel. Als hoofdlijn 45/00 nylon (28 lbs) met een ankerlood op het eind. Als montage gebruik ik een soort schuiflood met een leader en stalen onderlijn met 2 haken. Deze montage heeft als voordeel dat je eerst je ankerlood op de juiste plek kunt plaatsen waarna je later een aasvis op de lijn kunt bevestigen en laten afzinken. Een dik stuk stalen onderlijn is een vereiste met de vele zand- en zambezihaaien die hier rond zwemmen.

AASVIS In de verte zien we walvissen opspringen uit het water. Wauw, wat een spektakel! We proberen eerst met onze spinhengels wat levend aas te vangen. Een paternoster met een stukje sardine werpen we in de branding. Helaas geen enkele aanbeet. We moeten het met dood aas doen. Ik gebruik een stuk bonito-filet van ongeveer 20 bij 5 cm. Ik bevestig het aas op de haken en omwikkel het met katoenwol zodat het in de stroming lang blijft zitten. De montage fixeren we op de hoofdlijn waarna het eenmaal onder water langzaam af kan zakken richting het ankerlood.

GEVECHT VAN 6 UUR! Beiden hebben we onze hengel uit staan en het wordt langzaam donker. Bijna besluiten we om opnieuw in te werpen met vers aas, maar dan begint mijn hengel te stuiteren en de slip te loeien. Snel doe ik mijn bucketbelt om. Ik zet de haak en voel gelijk een vis die zich weinig van mijn weerstand aantrekt. Een gevecht begint! Razendsnel neemt de vis lijn en duikt achter een zandbank 150 meter uit de kust. Na een half uur weet ik de vis weer voor de zandbank te krijgen. Steeds lijk ik hem dichterbij te kunnen slepen waarna hij weer snel 50 meter verder de kust uit zwemt. Na drie uur takelen ben ik kapot; ik voel mijn armen niet meer, mijn handen zijn kapot en het ziet er niet naar uit dat ik ook maar iets ben opgeschoten. Willis neemt mijn hengel over terwijl ik verslagen op het strand zit. Geen bereik op mijn telefoon, me realiserend dat mijn vriendin op dat moment, mij én mijn hobby vervloekend, in haar eentje de daktent moet opzetten. Om het uur nemen we de hengel van elkaar over. Na een totaal van 5 uur zien we voor het eerst waar we mee vechten; een prachtige rog komt even boven, maar duikt meteen weer weg in het water. Nog een uur later weten we de vis in de branding te krijgen en wordt hij met een grote golf het strand op gespoeld. Een reusachtige honeycomb ray is het resultaat. Met z’n tweeën trekken we de vis het strand op. In het donker groen oplichtende ogen met een bruinzwart gestreept patroon; een prachtige rog die het gevecht waard is. Als ik er naast lig is dit monster met staart langer dan ik. De breedte schatten we op zo’n 1.25 meter. Het gewicht op meer dan 75 kg. Uitgeput onthaken we hem en met z’n tweeën slepen we hem weer richting zee, oppassend voor zijn giftige staart. Langzaam verdwijnt de vis weer in de branding.
Het is twee uur ’s nachts; ik moet nog 2 uur door de bush rijden op zoek naar mijn kampeerplek, maar de adrenaline wint het van de vermoeidheid en met een tevreden glimlach verlaat ik het strand.

REISTIP Een visweekendje Zuid-Afrika gaat natuurlijk niet lukken. Combineer daarom een rondreis Zuid-Afrika met spectaculair vissen aan de kust en in het binnenland. Verblijven kun je in dure lodges of goedkope tentjes. In de buurt van Manguzi bevinden zich onder andere Tembe Elephant Parc met de grootste olifanten ter wereld, het UNESCO-beschermde Kosi Bay merensysteem en Ponta d’Ouro; een kustplaatsje in Mozambique waar je kan duiken en dolfijnen spotten.

VERBLIJFTTIP Memela Bush lodge is een betaalbare kleinschalige lodge waar je ook kunt kamperen. Afgelegen in het duingebied neemt eigenaar Willis je mee op snorkel of vistrips. Ook duiken en walvis spotten behoren tot de mogelijkheden. Wordt wakker van brullende nijlpaarden in de chalets die Willis zelf heeft gebouwd en maak je vis klaar op de gezamenlijke braai.

Om de bijhorende reacties te bekijken heb je een account nodig.

Registreer of log in als je reeds een account hebt.