Buitenland | Snoek

Scandinavisch avontuur: Noorse vechtjassen

Tijdens onze rondtrip in Scandinavië hebben we een aantal afspraken met vissers, gewoon lekker een paar uur of een dagje samen vissen! Zo hebben we in Zweden Thorbjörn en Per ontmoet en samen hele gave avonturen beleefd. Na een heerlijk verblijf in Zweden steken we de grens met Noorwegen over, met als eerste bestemming een camping aan Mjøsa. Dit meer is qua oppervlakte het grootste meer van Noorwegen en strekt zich uit  over 117 km. De volgende dag hebben we een afspraak staan met Erik Walmann, één van Noorwegen's vooropstaande figuren wat roofvissen betreft!

Tekst: Simon Torenbeek Foto's: Simon Torenbeek & Erik Walmann

Erik is het brein achter Pikewallis, een soort Roofvisnet in Noorwegen. Hierop publiceert hij actualiteiten, visverhalen en meer gerelateerde items, om het roofvissen nog populairder te maken in Noorwegen. Terug naar de visdag; in de ochtend pikt hij ons op van de camping om koers te zetten naar de trailerhelling!

Na een snelle kennismaking zit de sfeer er direct goed in!  We rijden naar een trailerhelling 15 minuutjes verderop en alles loopt soepel. Snel varen we richting de eerste stek, een soort baaitje waar Erik goede ervaringen mee heeft. Werpend gaan we aan de slag met softbaits en hardbaits, voor mij is het even gevoel krijgen met het water. Knap helder, weinig vegetatie, steenbodem. Even schakelen, zo is dat in Nederland niet!

VERKASSEN De eerste stek wordt secuur uitgevist, zonder enig resultaat. Tijd om te verkassen naar de tweede stek. Erik's strategie is het bevissen van een beperkt aantal bewezen stekken, waar eigenlijk altijd wel een vis uit komt. Niet gek op zo'n groot meer dat het wel even varen is! Na een kwartiertje varen komen we aan bij een uitloper van een eilandje, waar onderwater nog wat ondieptes achter liggen. Ook deze bestoken we met grote softbaits, jerkbaits en pluggen maar tevergeefs.

OVER DE ANDERE BOEG Erik neemt samen met ons het radicale besluit om de boot te traileren en verder stroomopwaarts weer verder te gaan. Bij Lillehammer stroomt een grote rivier het meer in, hier zal het water wat troebeler moeten zijn en de aanwezige stroming kan de luie snoeken nog wel eens op actief stellen. Als de gesmeerde bliksem gaat de boot uit het water en voor we het weten rijden we in een klein uurtje naar de tweede plek en ook hier gaat de boot weer snel te water. Tijd voor stek nummer 3!

RAAK! Op deze stek is het vrij snel raak, een kleine rakker heeft de Gunki Sweepgun te grazen genomen en mag even met mij op de foto. Zo! Eindelijk actie, eindelijk van de 0!

Enkele minuten later is het ook voor Ellis raak, dit lijkt er meer op! Voor haar de eerste snoek deze vakantie en wat voor één! Niet groot, wel echt prachtig!

Twee snoekjes rap achter elkaar, dat geeft moed! Echter, wat we ook doen... Het blijft weer een uur stil. Pas wanneer ik switch naar een grote swimbait, met extra verzwaring om goed op diepte te kunnen vissen, is het weer raak. Ditmaal een wat grotere vis die de Itoka heeft gearresteerd!

WIND Na het release van deze mooie vangst begint de wind steeds meer af te nemen, iets wat ik normaal zou zien als een negatieve invloed op het vissen. Vandaag is dat het echter niet. Doordat de wind afzwakt, kan de fronttroller uit. Enkele minuten later volgt een vlaag van aanbeten, waarvan er helaas heel weinig blijven plakken. Het is te frapant voor woorden, maar we denken allemaal dat de electromotor er echt invloed op heeft gehad. Eigenlijk ook niet raar, zo'n motor brengt allerlei hoge frequentie trillingen met zich mee die de vissen heus opmerken!

Uit deze vlaag van +- 8 straffe aanbeten weet ik op slechts 1 vis goed haak te zetten. Direct een goede! Na een heftige dril ligt er een -net niet- metervis in het net. Wat zijn die snoeken hier absurd sterk en prachtig gekleurd zeg! Genieten!

Na deze vis volgt nog een aanbeet voor Erik, hij heeft een paar seconden contact met de vis voordat hij weer los schiet... Zonde, dat zag eruit als een zware vis! Als we verderop weer een regenbui aan zien komen weten we het wel! Op naar de helling, snel nog even droog alles inpakken en het is mooi geweest!

Erik, bedankt voor deze toffe dag en ervaring! En Mjøsa I will be back!

Om de bijhorende reacties te bekijken heb je een account nodig.

Registreer of log in als je reeds een account hebt.