De Raymarine Element, de basis voor elke boot

Het spreekwoord is: 'in je element zijn', wat betekent dat je je ergens thuis voelt of prettig voelt. De mensen van Raymarine, die de Element haar naam hebben gegeven, hadden geen betere kunnen bedenken, met de Element heb je het gevoel dat je alles hebt en ziet wat je kunt wensen als je aan het vissen bent. Dat werd ook maar weer eens duidelijk tijdens het Raymarine Element persevenement in de buurt van Kalkstrand in Finland.

Vertrek

Op 3, 4 en 5 Juni was het zover. Volkmar Strikkers, Sjoerd Beljaars (Roofmeister) en ik (Alex Boom) waren uitgenodigt door Harrold van Asselt van Raymarine Benelux, om in Finland te komen kijken naar de Raymarine Element, het laatste nieuwe model fishfinder van Raymarine. En om 'en passant' ook even een wedstrijd te vissen tegen de andere Raymarine/persteams die naar dit event toe kwamen. De perstrip begon op Schiphol en we hebben afgesproken om 13:00 uur bij de Starbucks achter de douane, de boarding gaat voorspoedig. Na een korte vlucht naar Helsinki, vertrekken we met een taxi naar Kalkstrand, een klein plaatsje aan de noordzijde van de Finse golf. Daar worden we opgehaald met een boot en varen we naar het eiland waar het allemaal gaat gebeuren.

De aankomst op het eiland is zeer gastvrij, de BBQ draait al en het bier staat koud, wat wil je nog meer! We krijgen een korte uitleg van Chloe Rice, de marketing manager van Raymarine. en van Magnus Backman van Raymarine Scandinavië.

We krijgen uitleg over de Element en de features die erop zitten, en die liegen er niet om: een compacte unit met HyperVision™- 1,2 megahertz sonar die de resolutie verhoogt van DownVision, SideVision, RealVision 3D. Je ziet structuren, begroeiing en vis met echt een bizarre, levensechte duidelijkheid.

Maar wat ik persoonlijk een groot voordeel vind is dat je alles in een koop hebt, dus geen aparte transducer, geen aparte netwerkkast of wat dan ook. Nee, simpel, een unit en alles-in-een transducer that's it, veel gemakkelijker in te bouwen en minder onderdelen waar iets mee kan gebeuren.

Ik heb al een aantal screenshots gezien en die vond ik er indrukwekend uitzien, echter vaak zijn deze gemaakt onder ideale omstandigheden; ik ben benieuwd hoe dat er straks in het echt uit ziet.

Nee, simpel, een unit en alles-in-een transducer, that's it!

We hebben er zin in en de sfeer zit er goed in. Niet alleen krijgen we de ins en outs van de nieuwe Element te zien, ook gaan we een wedstrijd vissen, waarbij de journalisten van de verschillende landen gekoppeld worden aan de Raymarine teamleden. Ik zou liegen wanneer ik zou zeggen dat er geen competitie drang is, sterker nog, ik weet zeker dat ik Volkmar een van de hengel die we morgen gaan gebruiken zag slijpen....

De presentatie verloopt vlot en we krijgen de regels voor de wedstrijd te horen. De bedoeling is dat we 1 snoek, 2 snoekbaarzen en 3 baarzen vangen. MAAR het gaat niet alleen om vissen! We krijgen een kaart met het gebied van het evenement, in dit gebied liggen ook een aantal wrakken. Het is de bedoeling dat we met de Sidescan de best mogelijke screenshots maken, die dan naderhand door een jury bekeken zullen worden. Voor de screenshots zullen dan punten uitgereikt worden en deze worden samen met de punten die je scoort met het vissen opgeteld en dit bepaalt je eindscore; degene die de meeste punten heeft heeft gewonnen. Na de presentatie en de uitleg is het tijd voor ontspanning en voorbereiden op de wedstrijddag morgen.

De Element

Maar ho, wacht even, wat is de Element nu eigenlijk? Raymarine heeft goed geluisterd naar de wensen en eisen van de markt. En samen met de ervaring en kennis die zij hebben van de Axiom en Dragonfly, is op basis hiervan de Element ontworpen met de nadruk op het sportvissen.

De Element is een een compacte unit met  HyperVision™- 1,2 megahertz sonar, deze zorgt ervoor dat de beelden van DownVision, SideVision, RealVision 3D vele malen gedetaillerder zijn. Daarnaast is de beeldkwaliteit (wat bij Raymarine zowieso al fenomenaal is) echt ongekend scherp en duidelijk; je ziet structuren, mosselbanken, begroeiing en vis met echt bizarre, levensechte duidelijkheid. De unit zelf is voorzien van een Quadcore processor, deze zorgt ervoor dat het switchen tussen schermen en het in- een uitzoomen van kaarten supervloeiend gaat. Geen kleurvlakken die bloksgewijs vollopen, Nee, het is gelijk aan dat je b.v. met een vergrootglas op een kaart kijkt, scherp en snel. Een ander ding is dat je bij de Element echt alle dingen hebt die je zou wensen als visser, DownVision, SideVision, RealVision 3D, Chirpsonar, kaartplotter en de mogelijkheid om je motor op je unit aan te sluiten.

Er is voor gekozen om van de Element niet een full network unit te maken, omdat weinig mensen hiervan gebruik maken in de hengelsport, en dit de unit onnodig duur had gemaakt. Wel kun je een aantal externe aparaten en verbindingen maken, zo kan er een motor interface aangesloten worden en een tweede scherm, echt veel meer is er niet nodig voor de hengelsport.

Bij de Element heb je  echt alle dingen hebt die je zou wensen als visser.

De Element is er alleen met toetsbediening, iets wat voor mij persoonlijk de voorkeur heeft, de knoppen zijn van rubber en hebben bij het indrukken een duidelijk contactpunt, iets wat ik als zeer prettig ervaar.

De unit zelf heeft een stevige behuizing en een goede montagebeugel (kunststof voor de 7 inch en metaal voor de 9 en 12 inch), die er voor zorgt dat deze zo vast als een huis gemonteerd kan worden. Uiteraard kunnen deze units, indien gewenst, ook in een zogenaamde 'flushmount' gemonteerd worden. een ander bijkomend voordeel vind ik de draaiknoppen, deze zijn stevig en ook met natte of koude handen goed te gebruiken. Kortom een unit met alles erop en eraan, zonder toeters en bellen die je niet gebruikt en dan ook nog eens voor een zeer prettige prijs!

Het water op!

Na een goede nachtrust die, gezien de herrie die er vanacht was en de verkreukelde gezichten voor onze Scandinavische collega's iets korter was dan die van ons, maken wij ons na het heerlijke Finse ontbijt klaar om het water op te gaan. Harrold, Sjoerd, Volkmar en ik stappen vandaag op de boot bij Teemo 'zieikjemorgennog'. Teemo zijn achternaam is voor ons niet te onthouden of uit te spreken en ook zijn voornaam is er een die ons niet lekker in de mond ligt, dus voor ons heet hij nu TIM. Tim is de enige gids hier tijdens het event welke totaal niet bekend is in dit gebied, maar dat mag de pret niet drukken, we hebben per slot van rekening vier Nederlandse topvissers aan boord en een gloednieuwe Element dus er kan eigenlijk niets fout gaan! Wel is er geprobeerd om ons te saboteren, iemand van de andere teams heeft een banaan in onze boot gelegd!  Wij tarten echter het lot en laten deze gewoon liggen. De beslissing word genomen om eerst de scans van de wrakken te maken, de wind is behoorlijk hard in de ochtend en zou richting de middag moeten gaan liggen, dus we maken eerst de scans en daarna gaan we vissen.

Met behulp van de kaartplotter zoeken we de wrakken op en deze zijn echt super duidelijk zichtbaar, kleine details die je op een normale dieptemeter niet eens zou zien, zijn haarscherp zichtbaar, maar om echt het ideale beeld te hebben is de kant van waar je het wrak zult benaderen heel belangrijk. Gelukkig hebben we na twee keer over het wrak varen precies door hoe deze ligt en kunnen we de ideale aanvaarroute bepalen. Nadat wij de scans gedaan hebben, hebben we nog een klein uurtje om te vissen voor het tijd is om te gaan lunchen. De visserij is hier toch wel iets anders als wij gewend zijn, we moeten een snoek, twee snoekbaarzen en drie baarzen vangen. In Nederland zou je zoeken naar harde bodem en onderwaterstructuren, echter in het gebied waar wij vissen is het 100% harde bodem en vol met onderwaterstructuren... Tja, waar ga je dan zoeken?

We komen in een baai aan die er redelijk 'snoekerig' uitziet, maar schijn bedriegt, na een half uur vruchteloos geworpen te hebben, gooien we het op een andere toer en gaan we een rotsformatie niet ver daar vandaan uitwerpen voor baars en snoekbaars. Helaas brengt deze stek ook geen vis in de boot.Het is nu tijd voor de lunch en we zetten koers naar het 'luncheiland'.

Anders dan Nederland

Na een heerlijke lunch op het eiland, die tot in de puntjes verzorgd is, is de wind gaan liggen en loopt het kwik op naar 26 graden, lekker! We stappen weer op de boot en gaan verder met ronde 2, er moet nu echt wel even wat vis in de boot komen, al zijn de berichten over de vangsten nihil.

De visserij is hier toch even iets anders, je zou verwachten dat je hier volop baars, snoekbaars en snoek zou kunnen vangen. Echter niets is minder waar, de snoekbaarzen en baarzen die hier gevangen worden zijn veelal ondermaats en veel minder aanwezig dan in Nederland. Er is twee dagen geleden hier een snoekbaars van 70 cm gevangen en hier wordt over gesproken alsof het er een van 110 cm is...  Maar dat mag de pret niet drukken, de sfeer zit er goed in bij ons. We varen naar een stek waar we voor de lunch langs kwamen. Bij Sjoerd is het gelijk raak, de eerste worp levert een mooie snoek van ruim 70 cm op, ik heb op dezelfde plek een misser en tien meter verder naar links pakt Volkmar een 90+er, ze liggen lekker dicht op elkaar hier.

We vissen het baaitje wat verder uit, maar er komt verder niets meer op het kunstaas en Tim brengt ons naar een andere stek. Na een kleine tien minuten varen komen we aan op een stek waar volgens een van de lokale gidsen veel snoekbaars zou moeten liggen. Helaas ligt een van de teams al in de buurt van deze stek, maar toch nog zeker 300 meter van de rotsformatie waar de snoekbaars zou liggen. Tim manouvreert de boot met behulp van de Element op de juiste plek en we beginnen met werpen. Groen is de kleur die het voor de snoekbaars doet, we missen een paar aanbeten en uiteindlijk is Sjoerd de eerste die een snoekbaars vangt. Echter hierna is het alsof er een hand brood tussen de duiven is gegooid, de andere boot komt erbij liggen en ook een derde boot die er net aankomt schuift er bij. Het begint een beetje op makreelvissen te lijken maar dan zonder de vis. We hebben alle vier het idee dat we hier weg moeten echter Tim weet geen andere stekken, wat doe je dan?? Juist je gebruikt je dieptemeter en de waterkaart, we zoeken op de kaart van de Element naar interessante stekken en nadat we er een hebben gevonden, zetten we koers hier naar toe. Daar aangekomen moeten we toch onze techniek iets aanpassen en alhoewel ik verwacht dat Tim onze gids toch best wel wat materiaal heeft, heb ik toch een onderbuikgevoel dat hij niet helemaal het niveau haalt wat wij in Nederland hebben. De hengels zijn 210 cm lang over het algemeen (wat ik persoonlijk wat te kort vind voor het vissen uit de boot) en ook het kunstaas is ondanks dat hij 30 boxen in de boot heeft, vrij beperkt qua keuze. Ook de onderlijnen zijn niet echt wat wij gewend zijn. Tim gebruikt standaard 40/00 voor het dropshotten en verticalen, iets wat in mijn ogen veel te dik is voor de grootte van de vis en de omstandigheden. Echter na wat gesnuffel in de dozen toch het juiste kunstaas gevonden en al snel komt de eerste baars naar binnen,17 cm, niet spectaculair maar dat hoeft niet, het zijn punten. Tim pakt hier ook nog een baarsje van 15 cm klein, maar dat maakt niet uit, we zijn lekker bezig onze lijst te vullen.

Juist, je gebruikt je dieptemeter en de waterkaart om stekken te vinden.

We hebben nog een uur vistijd en we besluiten terug te varen richting het eindpunt om als we een stek onderweg zien deze uit te vissen, we komen op een 1,5 km van de finish een mooi eiland tegen waar het diepteverloop er erg interessant uitziet; ook zien we hier behoorlijk wat vis liggen. Bij de tweede worp is het bij mij raak en een baars van 28 cm meldt zich, volgens Tim een grote vis, hij heeft waarschijnlijk nooit op het Hollands Diep of het Haringvliet gevist...  We missen nog 1 snoekbaars, zou het lukken om deze nog te vangen? We varen terug als we nog tien minuten op de klok hebben en vlak bij de finish komen we een doorlaat tussen twee eilanden tegen waar wat stroming staat; alle vier vinden we dat we hier toch nog even moeten werpen. Snel wordt de boot in positie gebracht en vliegen de shads door de lucht, bij mijn tweede worp krijg ik een felle, korte tik en snoekbaars nummer 2 meldt zich, YES, we zijn vol!

37 cm, niet groot maar wel de kaart vol en dat betekent bonus punten. YES! We varen terug naar het eiland waar we begonnen zijn en waar de finish is. Met nog een minuut speling komen we aan, nu is het wachten op de uitslag.

YES, we zijn vol!

The Dutchies

Tijdens het eten wordt er veelvuldig gesproken over het gebruik van de Element, de vangsten en het weer en er begint het een en ander duidelijk te worden. Niet één ander team heeft ondanks de lokale visgidsen hun kaart weten vol te vangen, dus met onze vangsten kunnen we niet meer stuk. Alleen de scans van de wrakken kunnen nu roet in het eten gooien. Deze hebben we echter goed gemaakt en het kan niet anders dan dat we het geflikt hebben!!  En ja hoor, het verlossende woord is er uit, de Nederlanders hebben gewonnen en HOE!, met ruim 100 punten boven de andere teams hebben we ons bewezen. Volkmar neemt voor ons team de honeurs waar en mag een mooie grote fles champange in ontvangst nemen van Marcus Backman en een stropdas van het Finse nationale ijshockeyteam iets wat hier schijnbaar een echt collecters item is.

Uiteraard gaat de fles gelijk open want dat moet gevierd worden, we zitten nog laat te genieten van de midzomer nachtzon op de veranda van het slaapgebouw, en kijken terug op een zeer geslaagd en in mijn ogen uniek press event. Totaal anders dan andere press events en waar je ook daadwerkelijk wordt geprikkeld om de dieptemeter, in dit geval de Element te gebruiken in al zijn facetten als op een normale visdag; dit geeft je een heel goed idee van wat je van deze unit kunt verwachten.

De snelheid van de unit, de scherpte van het beeld en het gebruiksgemak doen mij zeggen dat dit een van de betere dieptemeters op de markt is op dit moment en als je daarbij ook nog eens naar de prijs kijkt, kan het niet anders dan dat dit een succes wordt.

De snelheid van de unit, de scherpte van het beeld en het gebruiksgemak doen mij zeggen dat dit een van de betere dieptemeters op de markt is.

Wil je meer weten over de Element ga dan naar www.raymarine.nl/element

Om de bijhorende reacties te bekijken heb je een account nodig.

Registreer of log in als je reeds een account hebt.