Buitenland

Avontuur in Dalarna Zweden deel 6

Vandaag wordt een bijzondere dag, Bert heeft via Roger de visgids een boot geregeld en een lokale visser die ons het Öjensjön zal laten zien, een meer waar wij eigenlijk al drie dagen lang voor staan te trappelen om te bevissen.

We moeten om 7 uur klaar staan bij het tankstation in Malung, we zijn er om 6:55 uur en inderdaad exact om 7:00 uur komt er een auto met boot aangereden. Onze gids vandaag is Martin, een fervent sportvisser, zijn specialiteit is echter baarsvissen, maar dat moet geen probleem zijn, Ropa en ik hebben bij elkaar voldoende ervaring om de vis te vinden.

We komen bij de trailerhelling aan die in de buurt is van de plek waar we de dag ervoor van de kant hebben gevist. We weten dat hier voldoende snoek ligt al zijn dit niet de grootste exemplaren. De watertemperatuur is hoog (19 graden) en we verwachten dan ook niet dat we vandaag metersnoeken zullen vangen. Daarvoor zijn we eenvoudig weg te vroeg, over 4-6 weken wordt het hier een stuk kouder en dan trekken de grote vissen ook de ondieptes op. Deze zijn nu waarschijnlijk ook te vangen maar dan moeten we op grote dieptes gaan trollen (meer dan 8 meter diep) en dat is nu net iets waar Ropa en ik geen zin in hebben.

We beginnen met het afvissen van de baai rechts van de trailerhelling, maar i.v.m. de wind varen we eerst een stukje naar links zodat we precies tussen twee eilanden in de windstrook komen. Ropa heeft van de Lidl-tas die we bij ons hadden een professionele driftzak gemaakt, een gat in het midden van de bodem ter grote van een tennisbal zorgt er voor dat het water er ook uit kan stromen en de zak stabiel door het water gaat. We beginnen te werpen en bij mijn derde worp is het raak, een snoekje van 50-60 cm klapt op de jerkbait maar schiet ook gelijk weer los, hij heeft de haak gevoeld dus die is ook gelijk weg.

Daarna vissen we de biezen af aan de rechterkant en snel vangt Ropa twee snoekjes achter elkaar. We driften door en krijgen nog wat aanbeten maar weten ze niet te verzilveren. In de hoek van de baai staan een aantal huizen met steigers en op een van de steigers komt een oude vrouw met een badjas lopen.

Dit is  op nog geen meter of 200 van ons af, tot onze grote schrik laat ze de badjas op de steiger vallen en gaat langzaam het water in, onder het motto 'What has been seen, cannot be unseen' beginnen onze ogen te tranen en dat is niet omdat we emotioneel zijn...

Nou goed, dat hoekje slaan we even over, we varen er met een grote boog omheen, naar het einde van de baai. Dit is de plek waar we vanaf de kant hebben gevist en het ziet er van het water nog mooier uit dan vanaf de kant. We vangen hier ook een aantal snoekjes en besluiten naar de overkant te varen. Voor mijn gevoel is het hier iets dieper en ik begin met een shad te vissen. Binnen drie worpen hangt de eerste vis, wederom een snoekje van een cm of 50-60 cm.

Naar de kant uitgevist te hebben besluiten we terug te varen naar de trailerhelling en tussen de eilanden te varen. Op de kaart die Martin bij zich heeft staan een aantal mooie ondieptes aangegeven. Ondertussen is het weer omgeslagen en begint het harder te waaien, er staat zeker een windkracht 5-6, maar omdat het meer vol ligt met eilanden heeft de wind nauwelijks effect op de golfslag. Wel drift de boot nu een stuk sneller maar dat is helemaal niet zo erg.

Hoe we de biezen, rietvelden en plompenbladen ook afvissen er gebeurt hier helemaal niks, het bevestigt ons vermoeden dat de vis allemaal samen ligt in baaien waar de temperatuur goed is en er aasvis zit. We gaan op zoek, de baai bij de camping ziet er aantrekkelijk uit, vol de wind erop en het water heeft hier een andere kleur, iets lichter en iets meer fijne deeltjes in het water. Zowel Ropa als ik krijgen hier op het wijd een goede beuk op de hengel, maar daar blijft het bij, wel zien we hier aasvis. Toen we hier begonnen te vissen begon het ook te regenen en het lijkt wel of de kraan steeds verder open gaat. Ik kijk om me heen of ik ergens een grappenmaker kan zien die met de douchekop aan het sproeien is. Grote, zware druppels samen met de wind zorgen er voor dat alles binnen een mum van tijd echt zeik- en zeiknat is...

Maar de stemming is goed, Ropa slaat weer een snoek aan en 30 meter verder is het weer raak. Ik merk wel dat ik vandaag een beetje achter blijf. Wanneer we de baai hebben uitgevist klaart het weer op en komt de zon tevoorschijn, we varen naar de overkant waar een paar ondiepe platen liggen tussen een aantal eilanden. We positioneren de boot en beginnen te werpen, ook hier is het gelijk raak. Mijn jerkbait landt en na 3-4 jerks knalt er een snoek op, wederom van het formaat 50-60 cm. We vissen de plaat af en missen hier ook een paar aanbeten. Het is bijna tijd om te gaan en we besluiten om de 'rimpelbaai' nog een keer uit te driften en dan te gaan. We maken een perfecte drift en pakken wederom een paar vissen.

Dan is het tijd, we varen naar de trailerhelling en bedanken Martin voor zijn stuurkunsten, hij heeft ons vandaag perfect gevaren en wist precies wanneer de boot weer opnieuw gepositioneerd moest worden. Ropa en ik besluiten om te lunchen aan de waterkant en de dag nog even te laten passeren. We zijn het er beide over eens dat Öjesjön een meer met potentie is. Wie hier in mei naar toe gaat is spekkoper, ook omdat hier nauwelijks gevist wordt.

We rijden terug naar Lugnet Hotel en pakken de meeste spullen in die we niet meer nodig hebben, maar gaan nog wel even naar de stroomversnellingen om te vliegvissen. Ropa is hier redelijk succesvol geweest en ik wil eigenlijk ook nog wel een aantal vlagzalmen vangen.

We rijden terug naar het hotel om te eten en vandaag staat er gravad lax en rendier op het menu. Bert en Rozemarijn maken de gravad lax zelf en alhoewel ik niet echt van vis houd, kun je me hiervoor 's nachts wakker maken. Na het voorgerecht komt het hoofdgerecht: rendier.

Dit samen met verse champignons, lingonbessen, bietjes en wildsaus, het vlees is ontzettend mals en sappig en ik betrap mijzelf erop dat ik langzaam begin te eten, ik ben bang dat het op gaat...

Als toetje hebben we tiramisu die ook super lekker is en moe en voldaan zitten we daarna onder het genot van een kopje koffie uit te buiken.

Morgen moeten we vroeg op voor ons vertrek, we moeten nog veel doen dus we gaan naar het huisje om de boel in te pakken,  de wekker gaat om 5 uur.

Morgen het slot van het avontuur in Dalarna.

Om de bijhorende reacties te bekijken heb je een account nodig.

Registreer of log in als je reeds een account hebt.

Recente artikelen

Kunstaas Tunen

Gepubliceerd door Team Roofvisnet

Roofblei Codes

Met extreem soepele en precieze loop.