Snoekbaars | Visverhalen

Een dagje op de Lek

Op 25 maart is het eindelijk zover; een dagje vissen met Paul Keijzer van Hengelsport Hennie Kruidenier! Hengelsport Kruidenier is een echt hengelsport mekka, met een heel breed en diep assortiment voor alle takken van de hengelsport. Zoiets bouw je niet op als je niet kunt vissen, want kennis van zaken is dan extreem belangrijk. Voor ons is dit een soort test case om eens mee te maken hoe goed Paul kan vissen... En dat hebben we geweten ook!

Tekst & foto's: Alex Boom
We hebben afgesproken bij de jachthaven Klein Scheveningen in Lopikerkapel, om 8 uur 's ochtends is iedereen er al. Deze jachthaven beschikt over een mooie trailerhelling met ruim voldoende parkeergelegenheid. Echter is hij wel aan de prijs (€20,- om te traileren, in/uit) maar dat mag de pret niet drukken, we hebben er allemaal zin in.

WERPEND De planning is om werpend te vissen, iets wat ik zelf al langer doe omdat het water in Nederland aan het veranderen is. Door het helderder worden van de Nederlandse wateren gaat de snoekbaars zich ook anders gedragen. In plaats van vast op een plek te liggen, merk ik dat de vis meer zwemt en actiever is, zeker als de watertemperatuur boven de 8 graden komt. Daarnaast vis je op deze manier veel meer water af en is de kans groter dat je een hotspot vindt.

OPLETTEN De boot wordt te water gelaten en we gaan op weg, de eerst stek ligt op ongeveer 3 km van de trailerhelling, maar er is nauwelijks wind dus met gezwinde spoed schieten we over de Lek. Na een kleine 5 minuten komen we op de stek aan, er is hier behoorlijk wat beroepsvaart dus iedereen houdt de oogjes open en wijst elke boot even aan zodat er geen ongelukken kunnen gebeuren.

BIONISCHE VISSER Bij de eerste worp is het voor John gelijk raak, een mooie snoekbaars vergrijpt zich aan de Zander Pro Shad, kort daarop vang ik er ook een en ook Paul volgt snel met een snoekbaars. Daarna gaat Paul los, alsof hij een soort van bionische visser is haakt hij de een na de andere snoekbaars! John en ik staan nog op één vis en ‘takkkk!’ Paul tikt alweer nummer 9 aan! We zijn pas 1,5 uur op het water…

Bijna alle vissen worden rond de 3-5 meter diepte gevangen op het talud, of net daar voor. Er staat best wat stroming maar met 14 grams footbal jigs is de bodem goed te bereiken. Gelukkig trekken wij ook bij qua vangsten en komen we aardig in de aantallen, we hebben nu een vis of 30 gevangen, niet slecht voor 4,5 uur vissen! We besluiten om een hapje te gaan eten in de beachclub bij de trailerhelling, we slepen de boot op het strand voor de club en leggen het anker tussen de stenen.

DE TWEEDE HELFT Doorvoed met heerlijke uitsmijters en kroketten zitten we na een klein uurtje weer op de boot, terug naar de stek waar we 's ochtends goed gevangen hadden. Halverwege besluiten we echter even te stoppen om een paar stekken uit te werpen die ook interessant leken. De eerste stek ziet er op de dieptemeter schitterend uit maar laat het afweten, geen tikje. 200 meter verderop ligt nog een mooi talud vlak bij de kant en hier pakken we een aantal mooie vissen.

Daarna varen we weer terug naar de stek waar we deze ochtend waren begonnen. Ook hier vangen we weer een aantal mooie vissen, al zijn ze wat kleiner van formaat dan in de ochtend.

Om 17:00 uur houden we het voor gezien, na de middag was het lekker zonnig en we hebben een topdag gehad. De teller staat op 55 vissen waarvan Paul er zeker  25 gevangen heeft. De boot wordt getrailerd en klaar gemaakt voor transport. Na een kort praatje gaan we allemaal voldaan naar huis.

Paul bedankt voor de visles, dit moeten we snel weer doen!

Om de bijhorende reacties te bekijken heb je een account nodig.

Registreer of log in als je reeds een account hebt.